Doorgaan naar hoofdcontent

Home visits


Opio Charles trots voor het huis van zijn familie
Tijdens onze Uganda periode in 2011-12, hebben we Melissa en Stuart ontmoet: een leuk Australisch stel dat in de buurt van Kumi een weeshuis ondersteunde van stichting COHAD (Children of Hope and Dignity). We spraken regelmatig met elkaar af en het was heel fijn om ervaringen te kunnen delen over het werken in een heel andere cultuur en de armoede waar je toch nooit echt aan kan of wil wennen. Inmiddels wonen ze sinds enkele jaren weer in de outback van Australië, met hun zoontje en drie geadopteerde kinderen uit Uganda, maar we hebben nog steeds contact met elkaar.
 
Philip met zijn oma die voor hem zorgt
Ze zijn actief betrokken gebleven bij COHAD en hebben een project opgestart waarin ze vijftien kinderen helpen om naar school te kunnen gaan. Het gaat om kinderen die deels of geheel wees zijn uit zeer arme gezinnen en anders nauwelijks een kans hebben. Sommigen wonen bij hun moeder en anderen bij een tante of oma die voor hen zorgt. Soms heeft de moeder (en de vader al voor de geboorte) haar kind achtergelaten of moeten laten, waardoor niemand zich echt verantwoordelijk voelt, zeker als er ook nog sprake is van een lichamelijke of geestelijke beperking. Sommige kinderen wonen dus bij een gezin die zelf al nauwelijks rond kan komen en een extra mond om te voeden en naar school te laten gaan is een (te) grote opgave.
 
Asama Vivian en haar zusje delen een matras
Stuart en Melissa proberen geld bij elkaar te verzamelen voor schoolgeld en om hen een aantal basale spullen te geven, zoals een matras om op te slapen (de meeste kinderen slapen op een rieten mat) of een kleine voedselvoorraad als er echt niets meer is. Aangezien wij nu in Kumi zijn, vraagt Melissa mij soms om met de Ugandese Tom, die het project vanuit hier regelt, mee te gaan om te kijken hoe het met de kinderen gaat en hiervan een verslag te schrijven met foto’s voor de sponsorfamilies in Australië.

de 9-jarige Imachulate Akurut
Zo zijn we ook dit jaar samen twee dagen op een boda (grote brommer) langs de dorpjes gegaan waar de kinderen wonen. Halverwege de eerste dag ook Anne uit school opgehaald, die het maar wat gezellig vond om met alle kinderen te spelen. Ondertussen konden wij dan even met de ouder of verzorger praten over hoe het gaat. Mijn kennis van de lokale taal is nog lang niet goed genoeg, maar Tom kon natuurlijk alles vertalen dus samen werkten we ons door alle vragen van Melissa heen.
Het was heel mooi om te zien hoe sommigen van het weinige dat er is, wat kunnen maken, terwijl helaas bij anderen de situatie behoorlijk schrijnend blijft. Ook de antwoorden waren soms best pittig. Zo hebben eigenlijk alle gezinnen hooguit twee maaltijden per dag en geen dieren, want zelfs het houden van kippen is te duur. De reactie van de kinderen op wat ze doen als ze vrij van school zijn, is eveneens cultuur en plaatsgebonden: water halen, de compound aanvegen en kleding wassen. De vraag wat ze later willen worden, gaf veel verlegen gezichtjes en meestal kwamen de meisjes met verpleegster of lerares en de jongens met dokter of politieagent. Hopelijk zullen ze ieder geval iets kunnen bereiken waardoor ze later voor zichzelf kunnen zorgen.

De vrolijke broertjes Paul (10) en Joffrey (8)
Ook probeert Melissa geld bij elkaar te zoeken om twee slechtziende broertjes, Paul en Joffrey, naar een School for the Blinds te kunnen laten gaan. Ze gaan nu naar een basisschool waar ze redelijk begeleid worden, maar ze hebben eigenlijk specifiek onderwijs nodig en daar zouden ze intern kunnen waardoor ze in ieder geval iedere dag een maaltijd krijgen. Bovendien is het van belang dat er een oogarts hun ogen kan onderzoeken om te voorkomen dat ze verder achter uit gaan. Een andere jongen, Thomas, lijkt een ontwikkelingsachterstand te hebben. Hij is 11 jaar en zit in de eerste klas van de basisschool. Langzaamaan begint hij een beetje vooruit te komen. Veel kinderen in Uganda zitten overigens tot late leeftijd in het basisonderwijs. Een leerling van vijftien in de hoogste groep is in arme gezinnen geen uitzondering.

Uiteraard is best heftig om te zien wat voor verschil het maakt waar je geboren wordt op de wereld en welk toekomstperspectief dat geeft, maar er is voor deze kinderen een beetje hoop: door dit project worden ze in ieder geval niet vergeten!
Ook vorig jaar was onze kleine Anne mee met de home visits
Okurut Patrick in het midden tussen zijn moeder een aantal van zijn broers en zussen
Het huis van Philip heeft één kamer, waar ook een echt bed staat, hierin slaapt hij samen met zijn oma
Tom met de kinderen Mamout, Rehema en Otukei


 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Home visits

Sinds het vertrek van de Nlse general manager (gezin) uit ​Ethiopie , heb ik (Hanneke) de taak van Nienke gekregen om de ondersteunende projecten van ESPBC te begeleiden, samen met onze social worker Bereket. Medewerkers die aangeven hulp nodig te hebben, kunnen bij hem terecht voor een gesprek. Ze ervaren problemen in hun persoonlijke leefomstandigheden, bijvoorbeeld hoge medische kosten voor de operatie van hun kind of een huis dat bijna ingestort is na een hevige storm. Vaak helpt erover praten en meedenken, maar soms is er meer nodig. Het gaat dan vrijwel altijd om werkers in de lagere lonen. Hoewel ESPBC probeert de lonen relatief hoog te houden, blijft het met de enorme inflatie en stijgende voedselprijzen soms lastig rondkomen. Vooral als er onverwacht hoge kosten zijn voor bijvoorbeeld scholing, medische uitgaven of onderhoud van hun huis. Vanuit het bedrijf willen we hierin helpen door individuele projecten te bieden, zoals een kleine tijdelijke lening zonder kosten, een finan

All Children Count

Spel tijdens de Holiday Program We hebben een Amerikaanse vrouw (Tesa) leren kennen die de stichting All Children Count (ACC) heeft opgezet, nadat ze een aantal jaren geleden als vrijwilliger naar Bishoftu was gekomen om Engelse les te geven. Daarna is ze zich blijven inzetten om kansarme leerlingen op de arme scholen te helpen. Het onderwijs in Ethiopië is gratis, maar het uniform en schoolspullen moeten wel zelf worden betaald, wat voor veel gezinnen bijna niet haalbaar is. Gemiddeld zitten er 70 kinderen in de klas, maar klassen met 90 of meer is geen uitzondering. Om die reden en gebrek aan klaslokalen, komt het regelmatig voor dat scholen de leerlingen over de ochtend en middag verdelen, waardoor kinderen slechts halve schooldagen hebben. Vaak is er een tekort aan lesmaterialen, heeft de school nauwelijks voorzieningen (bijvoorbeeld geen stroom) en zijn er weinig geschoolde leerkrachten, met een lage of geen beheersing van het Engels. De scholen starten met Grade 1, wat bij ons

Trouwen in Uganda

Inmiddels hebben we een aantal traditional marriages en church weddings mogen meemaken van vrienden hier in Kumi. Lange dagen, maar met veel dansen, enthousiasme en muziek. Er is een groot verschil tussen beide soorten ceremonies. De traditional marriage is de overgang van de vrouw naar de familie van de man waarbij beide families elkaar ontmoeten en de bruidsschat wordt bepaald. In vroegere tijden was dit soms echt de eerste keer dat het koppel elkaar zag, maar de bruidsschat is nog steeds een belangrijk onderdeel van deze dag. De stamoudsten van de familie van de man en die van de vrouw zitten ieder in een kring waartussen een jonge man heen en weer loopt met het voorstel. Pas als beide families het eens zijn, kan het feest beginnen. Een mooi onderdeel hiervan is dat de vrouw afscheid neemt van haar moeder, oudere zussen, oma en tantes en hen bedankt dat ze haar al die jaren “gedragen” hebben: de opvoeding en verzorging van kinderen in Uganda is niet alleen een taak van de moe